klaudia
Scout
Dołączył: 08 Lut 2007
Posty: 1625
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 10 razy Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: 13MDW "Modus Vivendi" Płeć: harcerka
|
Wysłany: Czw 11:23, 16 Sie 2007 Temat postu: Sprawności dotyczące wyrobienia harcerskiego |
|
|
Znawczyni obrzędów i zwyczajów drużyny/znawca obrzędów i zwyczajów drużyny *
1. Poznała/ał znaczenie słów: zwyczaje i obrzędy.
2. Poznała/ał historię swojej drużyny.
3. Dotarła/ał do kroniki lub kronik drużyny, przeczytała/ał je.
4. Przeprowadziła/ił wywiad z przybocznym lub z drużynowym dotyczący zwyczajów w drużynie. Pozyskane informacje przedstawiła/ił na zbiórce zastępu.
5. Poznała/ał harcerskie piosenki znane w drużynie, nauczyła/ył się ich.
Znawca zwyczajów i tradycji harcerstwa **
1. Wie, jak powstała pieśń „Wszystko, co nasze” i od kiedy jest ona hymnem ZHP.
2. Wie, skąd wywodzi się tradycja pozdrowienia „Czuwaj” i co oznacza to pozdrowienie. Przygotowała/ał krótka gawędę dla zastępu na ten temat.
3. Poznała/ał harcerskie zwyczaje związane z ogniskiem, napisała/ał artykuł do gazetki hufca (drużyny, szkoły) o tych zwyczajach.
4. Zna pieśni obrzędowe ZHP: „Bratnie słowo”, „Płonie ognisko” i nauczyła/ył „początkującego” harcerza tych pieśni.
5. Zorganizowała/ał przedsięwzięcie dotyczące zwyczajów ZHP (dla harcerzy albo dla społeczności lokalnej, dzieci w szkole).
Bi-Pi *
1. Wie, co oznacza tradycja węzełka na chuście. Przestrzega tego zwyczaju.
2. Wie, do jakich organizacji skautowych należy ZHP oraz jakie są ich znaki (lilia i koniczyna). Przygotowała/ał planszę do harcówki z ich symboliką
3. Poznała/ał życiorys gen. Roberta Baden-Powella. Podczas zbiórki zastępu przedstawiła/ił w dowolnej formie jedną z jego przygód.
Lilia i koniczyna **
1. Zna symbolikę skautowej lilijki i koniczynki, wie jak wyglądają oraz jaka jest ich historia.
2. Wie, kiedy powstał skauting i kto go założył.
3. Wie, co oznaczają skróty WOSM i WAGGGS (nauczyła/ył się pełnej nazwy obu organizacji w języku angielskim).
4. Zdobyła/ył informacje o organizacji skautowej w wybranym kraju. Wybrane informacje (gry, symbole) przedstawiła/ił na zbiórce drużyny
5. Wzięła/wziął udział w przygotowaniu zbiórki z okazji Dnia Myśli Braterskiej. Wysłała/ał kartkę z życzeniami do wybranej organizacji skautowej, konkretnej drużyny lub skauta.
Znawczyni skautingu/znawca skautingu ***
1. Zna historię skautingu - wie, jak skauting rozwinął się w ruch ogólnoświatowy
2. Wie, na czym polega działanie skautowych organizacji światowych (WOSM i WAGGGS).
3. Zna najważniejsze organizacje skautowe działające w krajach europejskich
4. Dobrze poznała/ał wybraną organizacje skautową – zna jej historię i obecną działalność, przeczytała/ał pismo skautowe, nawiązał kontakt ze skautami tej organizacji.
5. Samodzielnie przygotowała/ał zbiórkę na temat skautingu.
Rzeczniczka drużyny/rzecznik drużyny ***
1. Poznała/ał podstawowe wiadomości dotyczące przekazu informacji, dowiedziała/ał się jak informacja powinna być sformułowana.
2. Zredagowała/ał kilka ogłoszeń.
3. Zredagowała/ał i wykonała/ał ogłoszenie o obozie drużyny, powiesiła je w szkole i harcówce.
4. Napisała/ał artykuł o drużynie do pisma wychodzącego w mieście(gminie, powiecie).
5. Systematycznie pisze artykuły o drużynie do gazetki hufca lub gazetki szkolnej.
Rzecznik harcerstwa – mistrzowska
1. Przeczytała/ał 3 pozycje książkowe dotyczące przekazywania informacji.
2. Poznała/ał specyfikę strony internetowej ZHP, śledziła/ił na bieżąco informacje dotyczące ZHP.
3. Napisała/ał artykuł do lokalnej gazety o przebiegu dowolnego przedsięwzięcia hufca, chorągwi.
4. Zaprosiła/ił lokalnych dziennikarzy i opiekowała/ał się nimi w czasie imprezy hufca.
5. Ukończyła/ył warsztaty dziennikarskie. Uczestniczy w pracach zespołu promocji i informacji w hufcu lub w chorągwi.
Znawczyni musztry/znawca musztry **
1. Zapoznała/ał się z regulaminem musztry.
2. Nienagannie wydaje i wykonuje komendy.
3. Przeprowadziła/ił zajęcia z musztry z zastępem lub drużyną.
4. Brała/ał udział pokazie musztry zastępu, drużyny lub obozu.
Mistrzyni musztry /mistrz musztry ***
1. Poznała/ał regulamin musztry i ceremoniału harcerskiego, przestrzega go.
2. Przygotowała/ał drużynę do uroczystości na placu, ucząc musztry i dopilnowując regulaminowego umundurowania.
3. Przeprowadziła/ił pokaz musztry drużyny.
4. Przeprowadziła/ił szkolenie zastępowych z zakresu musztry.
Wartowniczka/wartownik **
1. Zna i stosuje zasady służby wartowniczej ZHP.
2. Pełniła/ił bez zarzutu służbę wartowniczą łącznie przez 12 godzin w nocy i 8 w dzień.
3. Pełniła/ił wartę na posterunku honorowym podczas trwania uroczystości.
4. Wie, jakie znaczenie ma służba wartownicza dla bezpieczeństwa osób i mienia znajdującego się na terenie obozu (biwaku).
5. Brała/ał udział w przynajmniej 5 grach doskonalących czujność, spostrzegawczość itp.
Dowódca warty ***
1. Zdobyła/ył sprawność wartownika.
2. Pełniła/ił funkcję dowódcy wart (instruktora służbowego na obozie, biwaku). Pokierowała/ał budową wartowni obozowej.
3. Potrafi rozstawić wartowników, dokonać zmiany warty. Dokonała/ał zmiany wartowników na posterunku honorowym podczas trwania uroczystości.
4. Zorganizowała/ał co najmniej 5 gier doskonalących czujność, spostrzegawczość.
5. Opiekowała/ał się harcerką/harcerzem zdobywającym sprawność wartownika.
Ognik *
1. Zapoznała/ał się z rolą odkrycia i poskromienia ognia, o szkodach i stratach wyrządzanych przez nieumiejętne obchodzenie się z nim.
2. Pod opieką następowej/ego ułożyła/ył ognisko i rozpaliła/ił je.
3. Pełniła/ił funkcję strażnika ognia.
4. Zna gatunki drewna właściwego do budowania ognisk harcerskich.
5. Potrafi zatrzeć ślady ogniska po jego wygaszeniu, potrafi zabezpieczyć zapałki przed zamoknięciem.
Strażniczka ognia/strażnik ognia **
1. Pełniła/ał trzy służby przy ognisku, umiejętnie podkładając drwa lub gałęzie, regulując wysokość płomienia i ograniczając iskrzenie.
2. Poznała/ał przepisy p.poż na obozach i biwakach. Dowiedziała/ał się, jak ugasić na człowieku płonące ubranie. Nauczyła/ył się posługiwać podstawowym sprzętem gaśniczym.
3. Poprawnie zbudowała/ał podstawowe stosy ogniskowe.
4. Poznał obrzędowość związaną z harcerskim ogniskiem.
5. Rozróżnia trzy podstawowe stopnie oparzenia i potrafi udzielić pierwszej pomocy przedlekarskiej w przypadku oparzenia.
Mistrzyni ognisk/mistrz ognisk ***
1. Nauczyła/ył się rozpoznać różne gatunki drewna, dowiedziała/ał się, czym się charakteryzują i w jaki sposób się palą.
2. Wygłosiła/ił gawędę na temat ognia i zasad zachowania się przy ognisku harcerskim.
3. Przygotowała/ał strażników ognia do pełnienia obowiązków przy ognisku.
4. Poznała/ał różne rodzaje stosów ogniskowych, nauczyła/ył się układać je.
5. Nauczyła/ył się rozpalać ognisko w trudnych warunkach atmosferycznych(wiatr, deszcz, śnieg).
Post został pochwalony 0 razy
|
|