klaudia
Scout
Dołączył: 08 Lut 2007
Posty: 1625
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 10 razy Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: 13MDW "Modus Vivendi" Płeć: harcerka
|
Wysłany: Czw 11:54, 16 Sie 2007 Temat postu: Sprawności hobbistyczne |
|
|
Przyjaciel roślin *
1. Opiekowała/ał się roślinami w domu, w harcówce, szkolnej pracowni lub na działce przez cały okres próby na sprawność.
2. Odwiedziła/ił ogród botaniczny (była/ył na łące, w lesie, w polu itp.) i opowiedziała/ał na zbiórce o swoich obserwacjach dotyczących występującej tam roślinności.
3. Rozpoznała/ał na zdjęciach i w naturze po pięć roślin trujących, leczniczych, chwastów i zbóż.
4. Zna rośliny i owoce jadalne występujące w lesie. Przygotowała/ał z nich posiłek, np. podwieczorek dla zastępu.
Zielarka/zielarz **
1. Prowadziła/ił zbiór roślin (zna kalendarz ich zbierania i wie, jakie części roślin należy zbierać). Zbiera, suszy i przechowuje rośliny, tak aby nie straciły swoich właściwości.
2. Przygotowała/ał do apteczki drużyny zestaw ziół oraz krótki opis sposobu ich stosowania.
3. Przygotowała/ał informację o wybranych 15 roślinach chronionych występujących w Polsce i przedstawiła/ił ją na zbiórce zastępu, drużyny lub w klasie.
4. Przyrządziła/ił ziołowy środek przydatny w leczeniu, kosmetyce, w gospodarstwie domowym.
5. Rozpoznała/ał grzyby jadalne i trujące.
Botanik ***
1. Przedstawiła/ił na zbiórce drużyny wybrane gatunki roślin występujących na świecie, zagrożonych wyginięciem („czerwona księga”).
2. Opowiedziała/ał w drużynie o interesujących roślinach występujących w rezerwacie lub parku narodowym w swojej okolicy.
3. Przedstawiła/ił zastępowi lub drużynie swoje zbiory: albumy, atlasy i inne publikacje na temat roślin, zaprezentowała/ał ich zawartość.
4. Zorganizowała/ał i poprowadziła/ił wyprawę drużyny (lub klasy) w celu poznania środowiska roślinnego (np. lasu, łąki) lub wyprawę do ogrodu botanicznego albo muzeum przyrodniczego.
5. Wykonała/ał projekt przydomowego, działkowego lub przyszkolnego ogródka.
Kwiaciarka/kwiaciarz *
1. W bukiecie 15 kwiatów rozpoznała/ał kwiaty ogrodowe, doniczkowe, polne i chwasty.
2. Wie, w jakich porach roku i miesiącach kwitną w Polsce poszczególne kwiaty.
3. Założyła/ył w czasie próby własny ogródek kwiatowy, np. na klombie, w doniczce, na działce.
4. Ułożyła/ył bukiet z kwiatów lub przedstawiła/il na zbiórce foldery, zdjęcia i rysunki najciekawszych okazów.
Miłośniczka kwiatów/miłośnik kwiatów **
1. Ułożyła/ył bukiety z kwiatów żywych na różne okazje.
2. Wie, co to jest ikebana. Wykonała/ał kwiatową dekorację na wybraną uroczystość w rodzinie, szkole lub drużynie.
3. Zastosowała/ał suszone rośliny do wykonania różnych ozdób.
4. Pielęgnowała/ał w czasie próby rzadki lub trudny w uprawie okaz rośliny. Swoje doświadczenia z uprawy przedstawiła w zastępie.
5. Wie, jakie kwiaty można uprawiać w naturze w Polsce, a jakie sprowadza się z zagranicy.
Leśnik ***
1. Obserwowała/ał życie lasu o świcie, o zmierzchu i w nocy. Wytropiła/ił zwierzę, umie wskazać jego legowisko (norę, gniazdo), rozpoznaje jego głos, zna jego zwyczaje.
2. Odbyła/ył z leśniczym obchód lasu, wykazała/ał się znajomością drzew i umiejętnością rozpoznawania ich wieku.
3. Zorganizowała/ał dla młodszych zwiad do lasu pokazując bogactwo lasu.
4. Uczestniczyła/ył w pracach leśnych – np. w szkółce, przy oczyszczaniu pasów przeciwpożarowych, sadzeniu drzew.
5. Przedstawiła/ił na zbiórce drużyny bogactwo polskich lasów, znaczenie lasów dla przyszłości człowieka na Ziemi. Wskazała/ał zagrożenia występujące w polskich lasach dotyczące drzew, ptaków i zwierząt.
Ogrodniczka/ ogrodnik ***
1. Na zbiórce zastępu przedstawiła/ił znaczenie odpowiedniej gleby i nawożenia dla uprawy
2. warzyw.
3. Rozpoznała/ał nasiona marchwi, pietruszki, sałaty, ogórków i buraczków. Wyhodowała/ał własne rośliny z nasion i rozsady.
4. Przygotowała/ał kompost z odpadów ogrodniczych.
5. Zaplanowała/ał siew i zbieranie plonów na działce lub w ogrodzie rodziców /znajomych/.
6. Przygotowała/ał wybrane warzywa do przechowania przez zimę.
Sadowniczka/sadownik ***
1. Rozpoznała/ał drzewa owocowe po pniach i liściach: jabłka wczesne i zimowe, gruszki, śliwki, wiśnie, czereśnie.
2. Zerwała/ał i ułożyła/ył w skrzynce owoce przygotowując je do transportu.
3. Brała/ał udział w pielęgnacji sadu, szczepieniu drzewek i zabezpieczeniu go przed szkodnikami.
4. Przygotowała/ał owoce do składowania przez zimę.
5. Przedstawiła/ił na zbiórce zastępu lub drużyny zebrane przez siebie artykuły i poradniki dotyczące sadownictwa.
Przyjaciel zwierząt *
1. Dowiedziała/ał się, jakie zwierzęta zamieszkują najbliższe lasy i które z nich oczekują zimą pomocy człowieka. Wzięła/wziął udział w zimowym dokarmianiu.
2. Rozpoznała/ał tropy dzika, sarny, zająca.
3. Była/był na wycieczce w lesie, w polu lub na łące. Rozpoznała/ał głosy pięciu żyjących tam zwierząt. Nagrała/ał głosy zwierząt i odtworzyła/ył je na zbiórce drużyny.
4. Obserwowała/ał przez miesiąc życie zwierząt domowych, zapisywała/ał najciekawsze spostrzeżenia, opowiedziała/ał o nich na zbiórce zastępu.
Znawczyni zwierząt/znawca zwierząt **
1. Rozpoznała/ał 15 gatunków zwierząt na zdjęciach i rysunkach.
2. Przygotowała/ał informację o zwierzętach chronionych w Polsce oraz o niebezpiecznych zamieszkujących w Polsce i przedstawiła/ił ją na zbiórce zastępu lub drużyny.
3. Pomogła/pomógł w przetrwaniu zimy potrzebującym zwierzętom (ptakom, zwierzętom w lesie, bezdomnym psom).
4. Wie, jakie niebezpieczne zwierzęta żyją w Polsce. Opowiedziała/ał koleżankom/kolegom, jak należy postępować w przypadku spotkania z nimi.
Zoolog ***
1. Przedstawiła/ił wybrane gatunki zwierząt żyjących na całym świecie, zagrożonych wyginięciem („Czerwona księga”).
2. Zna systematykę zwierząt. Przedstawiła/ił na zbiórce lub na lekcji życie wybranego gatunku.
3. Zaprezentowała/ał zastępowi lub drużynie swoje zbiory: albumy, atlasy i inne publikacje na temat zwierząt, opowiedziała/ał o ich zawartości.
4. Zorganizowała/ał dla zastępu wyprawę do ZOO, muzeum przyrodniczego lub lasu, opowiedziała/ał o wybranych gatunkach zwierząt. Nauczył zastęp sposobów obserwacji zwierząt.
Pszczelarz ***
1. Od wiosny do jesieni pracowała/ał w pasiece i prowadziła/ił notatnik swoich czynności.
2. Nauczyła/ył się zabezpieczać pszczoły przed zimą.
3. Potrafi postępować w przypadku użądlenia przez owady.
4. Opowiedziała/ał na zbiórce o właściwościach leczniczych produktów wytwarzanych przez pszczoły.
5. Urządziła/ił w harcówce, szkole lub w gminie wystawę wydawnictw dotyczących pszczelarstwa i produktów wytworzonych przez pszczoły.
Hodowca /gołębi, królików, rybek, drobiu/ **
1. Przeczytała/ał literaturę dotyczącą hodowli wybranych zwierząt.
2. Przygotowała/ał dla swoich zwierząt pomieszczenia i utrzymuje je w stałej czystości.
3. Zaprezentowała/ał na zbiórce zastępu wyhodowane przez siebie zwierzęta, opowiedziała/ał o ich zwyczajach, sposobach żywienia i zapobiegania chorobom.
4. Zwraca uwagę osobom, które źle odnoszą się do zwierząt i ptaków.
Przyjaciel książki *
1. Systematycznie czyta książki i zgromadziła/ił własną biblioteczkę ulubionych pozycji.
2. Samodzielnie wykonała/ał kilka zakładek do swoich książek.
3. Brała/brał udział w konkursie czytelniczym organizowanym w szkole lub drużynie.
4. Wykonała/ał drobne naprawy introligatorskie kilku książek, pełniąc dyżur w bibliotece szkolnej lub publicznej.
Bibliotekarka/bibliotekarz **
1. Prowadziła/ił w czasie próby bibliotekę drużyny (szczepu) lub obozu.
2. W czasie dyżurów w bibliotece szkolnej lub publicznej sprawnie posługiwała/ał się katalogiem książek. Przygotowała/ał dla instruktora lub harcerza materiały przydatne do przeprowadzenia zajęć szkoleniowych na określony temat.
3. Zorganizowała/ał wieczór literacki lub kiermasz książki w drużynie, szkole, w domu kultury.
4. Zorganizowała/ał w szczepie lub w swojej szkole kiermasz używanych podręczników.
Bibliofil ***
1. Zgromadziła/ił własny księgozbiór i prowadzi jego katalog rzeczowy.
2. Wykonała/ał ekslibris do biblioteki domowej, szkolnej lub publicznej.
3. Urządziła/ił w drużynie wystawę ciekawych książek, prezentując na niej także własne zbiory.
4. Urządziła/ił w szkole lub szczepie wieczór wspólnego czytania wybranej książki.
5. Nawiązała/ał kontakt z najbliższym antykwariatem, poznał sposoby gromadzenia i przechowywania starodruków.
Kronikarka/kronikarz *
1. Prowadziła/ił w okresie próby kronikę zastępu (drużyny), posługując się kilkoma rodzajami pisma.
2. Sporządziła/ił notatki z wydarzeń na podstawie relacji świadków.
3. Dopilnowała/ał przez co najmniej jeden rok, aby kronika była zawsze tam, gdzie drużyna.
4. Zapoznała/ał się z twórczością najbardziej znanych polskich kronikarzy.
Reporterka/reporter **
1. Przygotowała/ał rzeczowe relacje z biwaku lub obozu drużyny, z uroczystości szkolnej, z wydarzeń na terenie gminy.
2. Posługiwała/ał się sprzętem reporterskim (magnetofon, aparat fotograficzny lub kamera) w przygotowaniu audycji dla szkolnego radiowęzła, gazetki lub „programu telewizyjnego”.
3. Napisała/ał reportaże na wybrany i na zadany temat, ilustrując je rysunkami lub zdjęciami. Przedstawiła/ił je w drużynie.
Dziennikarka/dziennikarz ***
1. Poznała/ał cechy, jakimi powinni charakteryzować się dziennikarze oraz zasady, jakie obowiązują w ich zawodzie.
2. Przeprowadziła/ił wywiad na określony temat.
3. Przez okres próby brała/ał udział w pracy redakcji harcerskiej, pisząc do wybranego działu.
4. Nawiązała/ał stały kontakt z gazetą młodzieżową lub dla dzieci i systematycznie dostarcza jej swoje artykuły.
5. Przekazał napisany przez siebie reportaż z imprezy harcerskiej do lokalnej gazety.
Wydawca – mistrzowska
1. Poznała/ał pracę redakcji gazety lub wydawnictwa książkowego.
2. Rozróżniła/ił rodzaje czcionek drukarskich i typy edytorów komputerowych, stosując je w swojej gazecie lub publikacjach książkowych.
3. Złożyła/ył na komputerze gazetę lub inną publikację.
4. Rozprowadzała/ał wydawnictwa przygotowane przez drużynę, hufiec.
Miłośniczka architektury/ miłośnik architektury **
1. Rozpoznaje 6 podstawowych nowożytnych stylów w architekturze. Odwiedziła/ił budowle charakterystyczne dla tych stylów w swojej okolicy. Wyniki zwiadu zaprezentowała/ał na zbiórce zastępu.
2. Zorganizowała/ał wyprawę do ciekawego obiektu, opowiadając o cechach charakterystycznych tej budowli, jej stylu i historii.
3. Zorganizowała/ał zbiórkę poświęconą znanym polskim architektom.
4. Zaprojektowała/ał rozmieszczenie mebli i wystroju swojego pokoju.
Architekt ***
1. Umie opowiedzieć o prekursorach poszczególnych stylów w architekturze.
2. Wykonała/ał rejestr lub przewodnik po ciekawych budynkach nowoczesnych i zabytkowych w swojej miejscowości lub gminie.
3. Zorganizowała/ał wyprawę ( zastępu lub drużyny) do innej miejscowości w celu zwiedzenia ciekawych budynków. Przygotowała/ał wystawę fotograficzną lub inną formę prezentacji, reklamującą ciekawe rozwiązania architektoniczne, które mogłyby być zastosowane na tym terenie.
4. Pomogła/pomógł innym harcerkom/ harcerzom w rozplanowaniu ich pokoi.
5. Zaprojektowała/ał wygląd i rozmieszczenie namiotów, urządzeń obozowych na obozie drużyny. Swój projekt przedstawił do akceptacji na radzie drużyny.
Plastyczka/ plastyk *
1. Nauczyła/ył się wykonywać różnymi technikami rysunki, plakaty i obrazy, loga, napisy (co najmniej 5 rodzajów)
2. Wykonała/ał ilustrację do kroniki i plakat reklamowy.
3. Rozpoznała/ał wskazane dzieła rzeźby i malarstwa polskiego.
4. Wykonała/ał ozdobę do harcówki lub totem obozowy.
Dekoratorka/dekorator **
1. Nauczyła/ył się wykonywać różnymi technikami rysunki, plakaty i obrazy, loga, napisy (co najmniej 10 rodzajów)
2. Rozpoznała/ał różne style w malarstwie w naturze i na fotografiach.
3. Przygotowała/ał dekorację wybranej sali wg projektu.
4. Wymieniła/ił filmy z najciekawszymi jej/jego zdaniem scenografiami.
5. Przedstawiła/ił zaprojektowane przez siebie urządzenie pokoju, harcówki, namiotu, świetlicy obozowej
Scenografka/scenograf ***
1. Poznała/ał zasady projektowania kostiumów i dekoracji.
2. Opracowała/ał scenografię do przedstawienia w sali i w plenerze, opracowała/ał rzuty do scenografii.
3. Zorganizowała/ał wykonanie oraz pokierowała/ał zespołami wykonującymi dekorację wystawy lub innej imprezy kulturalnej w swoim środowisku.
4. Wykonała/ał detal scenograficzny wykorzystując różne materiały.
5. Przygotowała/ał młodszych do zdobycia sprawności „plastyka” lub „dekoratora”.
Recytatorka/recytator *
1. Uczestniczyła/ył w pracach koła żywego słowa lub konkursie recytatorskim.
2. Zaprezentowała/ał utwory swoich ulubionych autorów na zbiórce zastępu.
3. Umiejętnie zinterpretowała/ał nieznany sobie utwór, dobierając barwę głosu, modulację, tempo i rytm.
4. Uczestniczyła/ył w przygotowaniu wieczoru poezji, prezentując na nim swoje ulubione utwory.
Aktorka/aktor **
1. Opowiedziała/ał na zbiórce o swoich ulubionych aktorach i ich największych rolach.
2. Przygotowała/ał kostium i rekwizyty, charakteryzując się do wybranej roli i zagrała/ał ją w trakcie przedstawienia w szkole lub drużynie.
3. Uczęszcza na kółko teatralne lub wzięła /wziął udział w przedstawieniu przygotowanym przez drużynę.
4. Zaprezentowała/ał się w różnych formach na scenie, np. monolog, dialog, pantomima.
Lalkarka/lalkarz **
1. Wykonała/ał różne lalki: pacynki, marionetki, kukiełki.
2. Urządziła/ił scenę i dekoracje dla teatru lalek.
3. Zorganizowała/ał wraz z zastępem przedstawienie teatrzyku kukiełkowego dla drużyny.
4. Zagrała/ał rolę w teatrzyku kukiełkowym, poruszając lalką lub w teatrzyku cieni.
Gawędziarka/gawędziarz **
1. Poznała/ał legendy, opowieści ludowe i wykorzystała/ał je w swoich gawędach.
2. Opowiedziała/ał jedną z przeczytanych w czasie próby książek, zainteresowując słuchaczy losami bohaterów.
3. Opowiadając na ogniskach i kominkach każdą historię wzbogaciła/ał o morał, przysłowie.
4. Opowiedziała/ał „na zamówienie” trzy gawędy: jedną na wskazany temat, jedną na podstawie zaobserwowanego wydarzenia i jedną dostosowaną do sytuacji, w której się aktualnie znalazła/znalazł.
Reżyser ***
1. Skompletowała/ał literaturę, materiały repertuarowe i recenzje nt. widowisk scenicznych.
2. Opracowała/ał reżyserię wybranej przez siebie sztuki lub programu, planując:
wykorzystanie sceny, zagospodarowanie planu, ruch sceniczny, ustalając próby, miejsce muzyki i tańca w przedstawieniu oraz oczekiwania wobec scenografa.
3. Przygotowała/ał do wystawienia sztukę lalkową, program kabaretowy lub montaż literacki.
4. Zna nazwiska słynnych reżyserów polskich i światowych. Zaprezentowała/ał sylwetkę jednego z nich na zbiórce zastępu lub drużyny.
Tancerka/tancerz *
1. Poprowadziła/ił kilka pląsów lub zabaw z muzyką na zbiórce zastępu.
2. Zatańczyła/ył publicznie wybrany taniec narodowy i ludowy, towarzyski, dyskotekowy.
3. Nauczyła/ył tańczyć wybrany taniec młodszych w zastępie lub drużynie.
4. Zaimprowizowała/ał ruchy taneczne do melodii.
Mistrzyni tańca/mistrz tańca **
1. Rozróżniła/ił melodię i kroki 10 tańców.
2. Uczestniczyła/ył w zajęciach klubu lub zespołu tanecznego.
3. Wzięła/wziął udział w konkursie tanecznym starając się uzyskać najlepszą ocenę.
4. Przeprowadziła/ił kurs tańca w drużynie lub klasie.
5. Zna nazwiska słynnych tancerek i tancerzy. Przedstawiła/ił sylwetkę jednego z nich na zbiórce zastępu.
Fotoamatorka/fotoamator *
1. Poznała/ał budowę aparatu fotograficznego, rodzaje aparatów fotograficznych oraz zasady wykonywania zdjęć i rodzaje filmów.
2. Wykonała/ał samodzielnie zdjęcie tematyczne, odpowiednio ustawiając aparat oraz wywołując je.
3. Na biwaku lub obozie robił zdjęcia drużynie a następnie wywołała/ał je i wybierała/ał najlepsze na wystawę.
4. Przygotowała/ał na konkurs lub wystawę w szkole lub w szczepie własny serwis zdjęciowy.
Fotograf **
1. Przedstawiła/ił album zdjęć przez siebie wykonanych.
2. Fotografując stosowała/ał odpowiednie filmy i prawidłowe ustawienie aparatu oraz oświetlenia.
3. Wykonała/ał portret osoby lub zjawiska przyrody.
4. Zorganizowała/ał wystawę fotograficzną w drużynie (szkole, szczepie), wystawiając na niej również swoje prace.
5. Wywołała/ał film i wykonała/ał poprawnie odbitki zdjęć.
Mistrzyni obiektywu/mistrz obiektywu ***
1. Poznała/ał zasady działania kamery video, wykonując na niej film, dokumentujący wydarzenie w drużynie, szkole, rodzinie.
2. Rozróżniła/ił zaprezentowane gatunki filmowe, potrafi zareklamować film stosownie do oczekiwań odbiorcy.
3. Nakręciła/ił) film kamerą video wg własnego scenariusza i przygotowała/ał go samodzielnie do wyświetlania.
4. Zorganizowała/ał w drużynie lub szczepie wieczór filmowy, prezentujący filmy nakręcone w trakcie różnych przedsięwzięć harcerskich lub szkolnych. Zachęciła/ił innych do dokumentowania wydarzeń za pomocą filmów video.
Gimnastyczka/gimnastyk *
1. Opracowała/ał własne zestawy ćwiczeń w domu i na powietrzu.
2. Poznała/ał sławnych gimnastyczki i gimnastyków i ich kariery sportowe.
3. Prowadziła/ił gimnastykę zastępu, drużyny, grupy dzieci.
4. Brała/ał udział w zawodach sportowych w drużynie, starając się osiągać najlepsze wyniki.
Mistrzyni gimnastyki/mistrz gimnastyki **
1. Nauczyła/ył się poprawnie wykonywać ćwiczenia z wybranego rodzaju gimnastyki.
2. Zrozumiała/ał rolę tych ćwiczeń dla organizmu.
3. Uczestniczy regularnie w zajęciach wybranej gimnastyki, prowadzonych przez fachowca.
4. Dobrała/ał muzykę do ćwiczeń uprawianych przez siebie codziennie.
5. Przeprowadziła/ił gimnastykę zastępu lub drużyny na obozie lub biwaku zwracając uwagę na dokładność w wykonywaniu ćwiczeń.
Lider zdrowia ***
1. Włącza do swojego postępowania jak najwięcej elementów zdrowego stylu życia (zdrowe odżywianie, higiena nauki i pracy, walka ze stresem, uprawianie sportu itp.).
2. Wskazała/ał rówieśnikom korzyści płynące ze zdrowego trybu życia.
3. Zorganizowała/ał i przeprowadziła/ił wraz z drużyną akcję promującą zdrowy tryb życia.
4. Potrafi wymienić metody i ośrodki leczenia uzależnień od nikotyny, alkoholu i narkotyków.
5. Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę na temat uzależnień, nikotynizmu, alkoholizmu oraz narkotyków w codziennym postępowaniu i kontaktach z innymi ludźmi.
Mistrzyni ręcznych robótek/mistrz ręcznych robótek **
1. Wykonała/ał różne prace: na drutach lub na maszynie dziewiarskiej lub splotła/splótł makramę wg własnego wzoru.
2. Przedstawiła/ił na zbiórce zastępu lub drużyny własnoręcznie wykonane prace.
3. Zorganizowała/ał w drużynie (szczepie lub w szkole) wystawę robótek ręcznych, zapraszając na nią znanych w okolicy mistrzów i mistrzynie.
4. Nauczyła/ył młodszych wykonania prostych makram.
Igiełka *
1. Wykonała/ał drobne prace: przyszyła/ył guziki do koszuli, obrębiła/ił chusteczkę, naszyła/ył łatę na spodnie, zacerowała/ał dziurę w swetrze.
2. Uszyła/ył ręcznie lub na maszynie drobny przedmiot, np. łapki do garnków, kieszeń na grzebienie w łazience, fartuszek kuchenny, worek na kapcie.
3. Wyszyła/ył swój monogram lub znaczek sprawności na rękawie munduru.
Krawcowa/krawiec **
1. Rozróżniła/ił podstawowe rodzaje tkanin: bawełna, wełna, jedwab, sztuczne tworzywa.
2. Nauczyła/ył się szyć na maszynie. Uszyła/ył wg gotowego wykroju spódnicę lub szorty, zaobrębiła/ił obrus, wszyła/ył suwak, uszyła/ył poszewkę na poduszkę.
3. Nauczyła/ył się konserwować maszynę do szycia.
4. Uszyła/ył chusty dla drużyny lub zastępu.
Mistrzyni igły/mistrz igły ***
1. Zaprezentowała/ał własny styl ubierania się, szyjąc samodzielnie lub adaptując gotowe ubrania do własnych potrzeb.
2. Uszyła/ył samodzielnie bluzkę, mundur, szorty lub spodnie, pobierając uprzednio miarę i przygotowując wykrój.
3. Zorganizowała/ał pokaz mody na zbiórce, wykorzystując ubrania członków zastępu i posługując się aktualnymi żurnalami.
4. Przeprowadziła/ił w drużynie naukę podstaw szycia ręcznego.
Projektantka mody/projektant mody **
1. Wymieniła/ił nazwiska kilku projektantów mody polskich i zagranicznych oraz znane domy mody w Polsce.
2. Czyta systematycznie czasopisma prezentujące aktualne trendy w modzie.
3. Przedstawiła/ił swoje zbiory projektów ubrań i wykrojów.
4. Przedstawiła/il zaprojektowany samodzielnie strój na zbiórce zastępu lub drużyny.
5. Dobrała/ał dodatki do 4 różnych ubrań: do szkoły (pracy), na bal, na wycieczkę, na ważne spotkanie. Przedstawiła/ił w zastępie sposoby doboru dodatków do konkretnych zestawów ubrań.
Rowerzystka/rowerzysta *
1. Potrafi jeździć na rowerze.
2. Zdobyła/ył kartę rowerową.
3. Konserwowała/ał rower przed i po wycieczce.
4. Uczestniczyła/ył w trzech całodniowych wycieczkach rowerowych.
Cyklista **
1. Zna zasady bezpiecznego poruszania się pieszych i rowerzystów po drogach.
2. Zna budowę i potrafi konserwować rower. Potrafi zmienić dętkę.
3. Brała/ał udział w kilku wycieczkach rowerowych.
4. Wie, jaka jest różnica pomiędzy wymijaniem, omijaniem i wyprzedzaniem oraz zna zasady pierwszeństwa przejazdu (m.in. na skrzyżowaniach). Poznała/ał 10 znaków poziomych (na jezdni) i pokazała/ał je zastępowi podczas wycieczki po mieście.
5. Wykonała/ał planszę z podstawowymi znakami drogowymi obejmującymi: 10 znaków ostrzegawczych, 10 zakazu, 12 nakazu i 10 informacyjnych wraz z podpisami. Wytłumaczyła/ył ich znaczenie na zbiórce zastępu.
Znawczyni ruchu drogowego/znawca ruchu drogowego ***
1. W okresie próby systematycznie pełniła/ił służbę ruchu w miejscach i przy okazjach tego wymagających.
2. Uczestniczyła/ył w spotkaniu z policjantem na temat bezpieczeństwa na drogach i obowiązujących przepisów.
3. Zorganizowała/ał wraz z zastępem zawody na rowerowym torze przeszkód lub w miasteczku ruchu drogowego, popularyzując w ten sposób obowiązujące przepisy w drużynie, szczepie, szkole.
4. Zorganizowała/ał dla zuchów pokaz prawidłowego poruszania się po drogach, połączony z konkursem.
Kolekcjonerka/kolekcjoner ***
1. Posiada własne zbiory.
2. Opracowała/ał system katalogowania własnych zbiorów i posługuje się nim, uzupełniając swoją kolekcję.
3. Skompletowała/ał biblioteczkę specjalistyczną i utrzymuje kontakty z innymi kolekcjonerami o podobnym hobby.
4. Zorganizowała/ał wystawę swoich eksponatów.
Strażniczka bezpieczeństwa/strażnik bezpieczeństwa **
1. Zapoznała/ał się, wspólnie z osobą dorosłą, ze stanem technicznym maszyn używanych w gospodarstwie.
2. Spisała/ał, jakich napraw należy dokonać, aby wszystkie urządzenia były bezpieczne. Wnioski przedstawiła/ił osobie dorosłej.
3. Zapoznała/ał się ze znakami oznaczającymi niebezpieczne narzędzia, miejsca oraz czynności.
4. Przygotowała/ał i przedstawiła/ił na zbiórce drużyny zasady bezpiecznego posługiwania się sprzętem w gospodarstwie .
Post został pochwalony 0 razy
|
|