Forum Mafeking Strona Główna
 FAQ   Szukaj   Użytkownicy   Grupy    Galerie   Rejestracja   Profil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości   Zaloguj 

Sprawności hobbistyczne

 
Napisz nowy temat   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Mafeking Strona Główna -> Sprawności
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
klaudia
Scout



Dołączył: 08 Lut 2007
Posty: 1625
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 10 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: 13MDW "Modus Vivendi"
Płeć: harcerka

PostWysłany: Czw 11:54, 16 Sie 2007    Temat postu: Sprawności hobbistyczne

Przyjaciel roślin *
1. Opiekowała/ał się roślinami w domu, w harcówce, szkolnej pracowni lub na działce przez cały okres próby na sprawność.
2. Odwiedziła/ił ogród botaniczny (była/ył na łące, w lesie, w polu itp.) i opowiedziała/ał na zbiórce o swoich obserwacjach dotyczących występującej tam roślinności.
3. Rozpoznała/ał na zdjęciach i w naturze po pięć roślin trujących, leczniczych, chwastów i zbóż.
4. Zna rośliny i owoce jadalne występujące w lesie. Przygotowała/ał z nich posiłek, np. podwieczorek dla zastępu.

Zielarka/zielarz **
1. Prowadziła/ił zbiór roślin (zna kalendarz ich zbierania i wie, jakie części roślin należy zbierać). Zbiera, suszy i przechowuje rośliny, tak aby nie straciły swoich właściwości.
2. Przygotowała/ał do apteczki drużyny zestaw ziół oraz krótki opis sposobu ich stosowania.
3. Przygotowała/ał informację o wybranych 15 roślinach chronionych występujących w Polsce i przedstawiła/ił ją na zbiórce zastępu, drużyny lub w klasie.
4. Przyrządziła/ił ziołowy środek przydatny w leczeniu, kosmetyce, w gospodarstwie domowym.
5. Rozpoznała/ał grzyby jadalne i trujące.

Botanik ***

1. Przedstawiła/ił na zbiórce drużyny wybrane gatunki roślin występujących na świecie, zagrożonych wyginięciem („czerwona księga”).
2. Opowiedziała/ał w drużynie o interesujących roślinach występujących w rezerwacie lub parku narodowym w swojej okolicy.
3. Przedstawiła/ił zastępowi lub drużynie swoje zbiory: albumy, atlasy i inne publikacje na temat roślin, zaprezentowała/ał ich zawartość.
4. Zorganizowała/ał i poprowadziła/ił wyprawę drużyny (lub klasy) w celu poznania środowiska roślinnego (np. lasu, łąki) lub wyprawę do ogrodu botanicznego albo muzeum przyrodniczego.
5. Wykonała/ał projekt przydomowego, działkowego lub przyszkolnego ogródka.

Kwiaciarka/kwiaciarz *
1. W bukiecie 15 kwiatów rozpoznała/ał kwiaty ogrodowe, doniczkowe, polne i chwasty.
2. Wie, w jakich porach roku i miesiącach kwitną w Polsce poszczególne kwiaty.
3. Założyła/ył w czasie próby własny ogródek kwiatowy, np. na klombie, w doniczce, na działce.
4. Ułożyła/ył bukiet z kwiatów lub przedstawiła/il na zbiórce foldery, zdjęcia i rysunki najciekawszych okazów.

Miłośniczka kwiatów/miłośnik kwiatów **

1. Ułożyła/ył bukiety z kwiatów żywych na różne okazje.
2. Wie, co to jest ikebana. Wykonała/ał kwiatową dekorację na wybraną uroczystość w rodzinie, szkole lub drużynie.
3. Zastosowała/ał suszone rośliny do wykonania różnych ozdób.
4. Pielęgnowała/ał w czasie próby rzadki lub trudny w uprawie okaz rośliny. Swoje doświadczenia z uprawy przedstawiła w zastępie.
5. Wie, jakie kwiaty można uprawiać w naturze w Polsce, a jakie sprowadza się z zagranicy.

Leśnik ***
1. Obserwowała/ał życie lasu o świcie, o zmierzchu i w nocy. Wytropiła/ił zwierzę, umie wskazać jego legowisko (norę, gniazdo), rozpoznaje jego głos, zna jego zwyczaje.
2. Odbyła/ył z leśniczym obchód lasu, wykazała/ał się znajomością drzew i umiejętnością rozpoznawania ich wieku.
3. Zorganizowała/ał dla młodszych zwiad do lasu pokazując bogactwo lasu.
4. Uczestniczyła/ył w pracach leśnych – np. w szkółce, przy oczyszczaniu pasów przeciwpożarowych, sadzeniu drzew.
5. Przedstawiła/ił na zbiórce drużyny bogactwo polskich lasów, znaczenie lasów dla przyszłości człowieka na Ziemi. Wskazała/ał zagrożenia występujące w polskich lasach dotyczące drzew, ptaków i zwierząt.

Ogrodniczka/ ogrodnik ***
1. Na zbiórce zastępu przedstawiła/ił znaczenie odpowiedniej gleby i nawożenia dla uprawy
2. warzyw.
3. Rozpoznała/ał nasiona marchwi, pietruszki, sałaty, ogórków i buraczków. Wyhodowała/ał własne rośliny z nasion i rozsady.
4. Przygotowała/ał kompost z odpadów ogrodniczych.
5. Zaplanowała/ał siew i zbieranie plonów na działce lub w ogrodzie rodziców /znajomych/.
6. Przygotowała/ał wybrane warzywa do przechowania przez zimę.

Sadowniczka/sadownik ***

1. Rozpoznała/ał drzewa owocowe po pniach i liściach: jabłka wczesne i zimowe, gruszki, śliwki, wiśnie, czereśnie.
2. Zerwała/ał i ułożyła/ył w skrzynce owoce przygotowując je do transportu.
3. Brała/ał udział w pielęgnacji sadu, szczepieniu drzewek i zabezpieczeniu go przed szkodnikami.
4. Przygotowała/ał owoce do składowania przez zimę.
5. Przedstawiła/ił na zbiórce zastępu lub drużyny zebrane przez siebie artykuły i poradniki dotyczące sadownictwa.


Przyjaciel zwierząt *

1. Dowiedziała/ał się, jakie zwierzęta zamieszkują najbliższe lasy i które z nich oczekują zimą pomocy człowieka. Wzięła/wziął udział w zimowym dokarmianiu.
2. Rozpoznała/ał tropy dzika, sarny, zająca.
3. Była/był na wycieczce w lesie, w polu lub na łące. Rozpoznała/ał głosy pięciu żyjących tam zwierząt. Nagrała/ał głosy zwierząt i odtworzyła/ył je na zbiórce drużyny.
4. Obserwowała/ał przez miesiąc życie zwierząt domowych, zapisywała/ał najciekawsze spostrzeżenia, opowiedziała/ał o nich na zbiórce zastępu.

Znawczyni zwierząt/znawca zwierząt **

1. Rozpoznała/ał 15 gatunków zwierząt na zdjęciach i rysunkach.
2. Przygotowała/ał informację o zwierzętach chronionych w Polsce oraz o niebezpiecznych zamieszkujących w Polsce i przedstawiła/ił ją na zbiórce zastępu lub drużyny.
3. Pomogła/pomógł w przetrwaniu zimy potrzebującym zwierzętom (ptakom, zwierzętom w lesie, bezdomnym psom).
4. Wie, jakie niebezpieczne zwierzęta żyją w Polsce. Opowiedziała/ał koleżankom/kolegom, jak należy postępować w przypadku spotkania z nimi.

Zoolog ***
1. Przedstawiła/ił wybrane gatunki zwierząt żyjących na całym świecie, zagrożonych wyginięciem („Czerwona księga”).
2. Zna systematykę zwierząt. Przedstawiła/ił na zbiórce lub na lekcji życie wybranego gatunku.
3. Zaprezentowała/ał zastępowi lub drużynie swoje zbiory: albumy, atlasy i inne publikacje na temat zwierząt, opowiedziała/ał o ich zawartości.
4. Zorganizowała/ał dla zastępu wyprawę do ZOO, muzeum przyrodniczego lub lasu, opowiedziała/ał o wybranych gatunkach zwierząt. Nauczył zastęp sposobów obserwacji zwierząt.

Pszczelarz ***
1. Od wiosny do jesieni pracowała/ał w pasiece i prowadziła/ił notatnik swoich czynności.
2. Nauczyła/ył się zabezpieczać pszczoły przed zimą.
3. Potrafi postępować w przypadku użądlenia przez owady.
4. Opowiedziała/ał na zbiórce o właściwościach leczniczych produktów wytwarzanych przez pszczoły.
5. Urządziła/ił w harcówce, szkole lub w gminie wystawę wydawnictw dotyczących pszczelarstwa i produktów wytworzonych przez pszczoły.

Hodowca /gołębi, królików, rybek, drobiu/ **
1. Przeczytała/ał literaturę dotyczącą hodowli wybranych zwierząt.
2. Przygotowała/ał dla swoich zwierząt pomieszczenia i utrzymuje je w stałej czystości.
3. Zaprezentowała/ał na zbiórce zastępu wyhodowane przez siebie zwierzęta, opowiedziała/ał o ich zwyczajach, sposobach żywienia i zapobiegania chorobom.
4. Zwraca uwagę osobom, które źle odnoszą się do zwierząt i ptaków.

Przyjaciel książki *
1. Systematycznie czyta książki i zgromadziła/ił własną biblioteczkę ulubionych pozycji.
2. Samodzielnie wykonała/ał kilka zakładek do swoich książek.
3. Brała/brał udział w konkursie czytelniczym organizowanym w szkole lub drużynie.
4. Wykonała/ał drobne naprawy introligatorskie kilku książek, pełniąc dyżur w bibliotece szkolnej lub publicznej.

Bibliotekarka/bibliotekarz **

1. Prowadziła/ił w czasie próby bibliotekę drużyny (szczepu) lub obozu.
2. W czasie dyżurów w bibliotece szkolnej lub publicznej sprawnie posługiwała/ał się katalogiem książek. Przygotowała/ał dla instruktora lub harcerza materiały przydatne do przeprowadzenia zajęć szkoleniowych na określony temat.
3. Zorganizowała/ał wieczór literacki lub kiermasz książki w drużynie, szkole, w domu kultury.
4. Zorganizowała/ał w szczepie lub w swojej szkole kiermasz używanych podręczników.
Bibliofil ***
1. Zgromadziła/ił własny księgozbiór i prowadzi jego katalog rzeczowy.
2. Wykonała/ał ekslibris do biblioteki domowej, szkolnej lub publicznej.
3. Urządziła/ił w drużynie wystawę ciekawych książek, prezentując na niej także własne zbiory.
4. Urządziła/ił w szkole lub szczepie wieczór wspólnego czytania wybranej książki.
5. Nawiązała/ał kontakt z najbliższym antykwariatem, poznał sposoby gromadzenia i przechowywania starodruków.
Kronikarka/kronikarz *
1. Prowadziła/ił w okresie próby kronikę zastępu (drużyny), posługując się kilkoma rodzajami pisma.
2. Sporządziła/ił notatki z wydarzeń na podstawie relacji świadków.
3. Dopilnowała/ał przez co najmniej jeden rok, aby kronika była zawsze tam, gdzie drużyna.
4. Zapoznała/ał się z twórczością najbardziej znanych polskich kronikarzy.


Reporterka/reporter **
1. Przygotowała/ał rzeczowe relacje z biwaku lub obozu drużyny, z uroczystości szkolnej, z wydarzeń na terenie gminy.
2. Posługiwała/ał się sprzętem reporterskim (magnetofon, aparat fotograficzny lub kamera) w przygotowaniu audycji dla szkolnego radiowęzła, gazetki lub „programu telewizyjnego”.
3. Napisała/ał reportaże na wybrany i na zadany temat, ilustrując je rysunkami lub zdjęciami. Przedstawiła/ił je w drużynie.

Dziennikarka/dziennikarz ***
1. Poznała/ał cechy, jakimi powinni charakteryzować się dziennikarze oraz zasady, jakie obowiązują w ich zawodzie.
2. Przeprowadziła/ił wywiad na określony temat.
3. Przez okres próby brała/ał udział w pracy redakcji harcerskiej, pisząc do wybranego działu.
4. Nawiązała/ał stały kontakt z gazetą młodzieżową lub dla dzieci i systematycznie dostarcza jej swoje artykuły.
5. Przekazał napisany przez siebie reportaż z imprezy harcerskiej do lokalnej gazety.

Wydawca – mistrzowska
1. Poznała/ał pracę redakcji gazety lub wydawnictwa książkowego.
2. Rozróżniła/ił rodzaje czcionek drukarskich i typy edytorów komputerowych, stosując je w swojej gazecie lub publikacjach książkowych.
3. Złożyła/ył na komputerze gazetę lub inną publikację.
4. Rozprowadzała/ał wydawnictwa przygotowane przez drużynę, hufiec.

Miłośniczka architektury/ miłośnik architektury **

1. Rozpoznaje 6 podstawowych nowożytnych stylów w architekturze. Odwiedziła/ił budowle charakterystyczne dla tych stylów w swojej okolicy. Wyniki zwiadu zaprezentowała/ał na zbiórce zastępu.
2. Zorganizowała/ał wyprawę do ciekawego obiektu, opowiadając o cechach charakterystycznych tej budowli, jej stylu i historii.
3. Zorganizowała/ał zbiórkę poświęconą znanym polskim architektom.
4. Zaprojektowała/ał rozmieszczenie mebli i wystroju swojego pokoju.

Architekt ***
1. Umie opowiedzieć o prekursorach poszczególnych stylów w architekturze.
2. Wykonała/ał rejestr lub przewodnik po ciekawych budynkach nowoczesnych i zabytkowych w swojej miejscowości lub gminie.
3. Zorganizowała/ał wyprawę ( zastępu lub drużyny) do innej miejscowości w celu zwiedzenia ciekawych budynków. Przygotowała/ał wystawę fotograficzną lub inną formę prezentacji, reklamującą ciekawe rozwiązania architektoniczne, które mogłyby być zastosowane na tym terenie.
4. Pomogła/pomógł innym harcerkom/ harcerzom w rozplanowaniu ich pokoi.
5. Zaprojektowała/ał wygląd i rozmieszczenie namiotów, urządzeń obozowych na obozie drużyny. Swój projekt przedstawił do akceptacji na radzie drużyny.

Plastyczka/ plastyk *
1. Nauczyła/ył się wykonywać różnymi technikami rysunki, plakaty i obrazy, loga, napisy (co najmniej 5 rodzajów)
2. Wykonała/ał ilustrację do kroniki i plakat reklamowy.
3. Rozpoznała/ał wskazane dzieła rzeźby i malarstwa polskiego.
4. Wykonała/ał ozdobę do harcówki lub totem obozowy.

Dekoratorka/dekorator **
1. Nauczyła/ył się wykonywać różnymi technikami rysunki, plakaty i obrazy, loga, napisy (co najmniej 10 rodzajów)
2. Rozpoznała/ał różne style w malarstwie w naturze i na fotografiach.
3. Przygotowała/ał dekorację wybranej sali wg projektu.
4. Wymieniła/ił filmy z najciekawszymi jej/jego zdaniem scenografiami.
5. Przedstawiła/ił zaprojektowane przez siebie urządzenie pokoju, harcówki, namiotu, świetlicy obozowej

Scenografka/scenograf ***
1. Poznała/ał zasady projektowania kostiumów i dekoracji.
2. Opracowała/ał scenografię do przedstawienia w sali i w plenerze, opracowała/ał rzuty do scenografii.
3. Zorganizowała/ał wykonanie oraz pokierowała/ał zespołami wykonującymi dekorację wystawy lub innej imprezy kulturalnej w swoim środowisku.
4. Wykonała/ał detal scenograficzny wykorzystując różne materiały.
5. Przygotowała/ał młodszych do zdobycia sprawności „plastyka” lub „dekoratora”.

Recytatorka/recytator *
1. Uczestniczyła/ył w pracach koła żywego słowa lub konkursie recytatorskim.
2. Zaprezentowała/ał utwory swoich ulubionych autorów na zbiórce zastępu.
3. Umiejętnie zinterpretowała/ał nieznany sobie utwór, dobierając barwę głosu, modulację, tempo i rytm.
4. Uczestniczyła/ył w przygotowaniu wieczoru poezji, prezentując na nim swoje ulubione utwory.

Aktorka/aktor **
1. Opowiedziała/ał na zbiórce o swoich ulubionych aktorach i ich największych rolach.
2. Przygotowała/ał kostium i rekwizyty, charakteryzując się do wybranej roli i zagrała/ał ją w trakcie przedstawienia w szkole lub drużynie.
3. Uczęszcza na kółko teatralne lub wzięła /wziął udział w przedstawieniu przygotowanym przez drużynę.
4. Zaprezentowała/ał się w różnych formach na scenie, np. monolog, dialog, pantomima.

Lalkarka/lalkarz **
1. Wykonała/ał różne lalki: pacynki, marionetki, kukiełki.
2. Urządziła/ił scenę i dekoracje dla teatru lalek.
3. Zorganizowała/ał wraz z zastępem przedstawienie teatrzyku kukiełkowego dla drużyny.
4. Zagrała/ał rolę w teatrzyku kukiełkowym, poruszając lalką lub w teatrzyku cieni.

Gawędziarka/gawędziarz **

1. Poznała/ał legendy, opowieści ludowe i wykorzystała/ał je w swoich gawędach.
2. Opowiedziała/ał jedną z przeczytanych w czasie próby książek, zainteresowując słuchaczy losami bohaterów.
3. Opowiadając na ogniskach i kominkach każdą historię wzbogaciła/ał o morał, przysłowie.
4. Opowiedziała/ał „na zamówienie” trzy gawędy: jedną na wskazany temat, jedną na podstawie zaobserwowanego wydarzenia i jedną dostosowaną do sytuacji, w której się aktualnie znalazła/znalazł.

Reżyser ***
1. Skompletowała/ał literaturę, materiały repertuarowe i recenzje nt. widowisk scenicznych.
2. Opracowała/ał reżyserię wybranej przez siebie sztuki lub programu, planując:
wykorzystanie sceny, zagospodarowanie planu, ruch sceniczny, ustalając próby, miejsce muzyki i tańca w przedstawieniu oraz oczekiwania wobec scenografa.
3. Przygotowała/ał do wystawienia sztukę lalkową, program kabaretowy lub montaż literacki.
4. Zna nazwiska słynnych reżyserów polskich i światowych. Zaprezentowała/ał sylwetkę jednego z nich na zbiórce zastępu lub drużyny.

Tancerka/tancerz *

1. Poprowadziła/ił kilka pląsów lub zabaw z muzyką na zbiórce zastępu.
2. Zatańczyła/ył publicznie wybrany taniec narodowy i ludowy, towarzyski, dyskotekowy.
3. Nauczyła/ył tańczyć wybrany taniec młodszych w zastępie lub drużynie.
4. Zaimprowizowała/ał ruchy taneczne do melodii.

Mistrzyni tańca/mistrz tańca **
1. Rozróżniła/ił melodię i kroki 10 tańców.
2. Uczestniczyła/ył w zajęciach klubu lub zespołu tanecznego.
3. Wzięła/wziął udział w konkursie tanecznym starając się uzyskać najlepszą ocenę.
4. Przeprowadziła/ił kurs tańca w drużynie lub klasie.
5. Zna nazwiska słynnych tancerek i tancerzy. Przedstawiła/ił sylwetkę jednego z nich na zbiórce zastępu.

Fotoamatorka/fotoamator *

1. Poznała/ał budowę aparatu fotograficznego, rodzaje aparatów fotograficznych oraz zasady wykonywania zdjęć i rodzaje filmów.
2. Wykonała/ał samodzielnie zdjęcie tematyczne, odpowiednio ustawiając aparat oraz wywołując je.
3. Na biwaku lub obozie robił zdjęcia drużynie a następnie wywołała/ał je i wybierała/ał najlepsze na wystawę.
4. Przygotowała/ał na konkurs lub wystawę w szkole lub w szczepie własny serwis zdjęciowy.
Fotograf **
1. Przedstawiła/ił album zdjęć przez siebie wykonanych.
2. Fotografując stosowała/ał odpowiednie filmy i prawidłowe ustawienie aparatu oraz oświetlenia.
3. Wykonała/ał portret osoby lub zjawiska przyrody.
4. Zorganizowała/ał wystawę fotograficzną w drużynie (szkole, szczepie), wystawiając na niej również swoje prace.
5. Wywołała/ał film i wykonała/ał poprawnie odbitki zdjęć.

Mistrzyni obiektywu/mistrz obiektywu ***

1. Poznała/ał zasady działania kamery video, wykonując na niej film, dokumentujący wydarzenie w drużynie, szkole, rodzinie.
2. Rozróżniła/ił zaprezentowane gatunki filmowe, potrafi zareklamować film stosownie do oczekiwań odbiorcy.
3. Nakręciła/ił) film kamerą video wg własnego scenariusza i przygotowała/ał go samodzielnie do wyświetlania.
4. Zorganizowała/ał w drużynie lub szczepie wieczór filmowy, prezentujący filmy nakręcone w trakcie różnych przedsięwzięć harcerskich lub szkolnych. Zachęciła/ił innych do dokumentowania wydarzeń za pomocą filmów video.

Gimnastyczka/gimnastyk *
1. Opracowała/ał własne zestawy ćwiczeń w domu i na powietrzu.
2. Poznała/ał sławnych gimnastyczki i gimnastyków i ich kariery sportowe.
3. Prowadziła/ił gimnastykę zastępu, drużyny, grupy dzieci.
4. Brała/ał udział w zawodach sportowych w drużynie, starając się osiągać najlepsze wyniki.

Mistrzyni gimnastyki/mistrz gimnastyki **
1. Nauczyła/ył się poprawnie wykonywać ćwiczenia z wybranego rodzaju gimnastyki.
2. Zrozumiała/ał rolę tych ćwiczeń dla organizmu.
3. Uczestniczy regularnie w zajęciach wybranej gimnastyki, prowadzonych przez fachowca.
4. Dobrała/ał muzykę do ćwiczeń uprawianych przez siebie codziennie.
5. Przeprowadziła/ił gimnastykę zastępu lub drużyny na obozie lub biwaku zwracając uwagę na dokładność w wykonywaniu ćwiczeń.

Lider zdrowia ***
1. Włącza do swojego postępowania jak najwięcej elementów zdrowego stylu życia (zdrowe odżywianie, higiena nauki i pracy, walka ze stresem, uprawianie sportu itp.).
2. Wskazała/ał rówieśnikom korzyści płynące ze zdrowego trybu życia.
3. Zorganizowała/ał i przeprowadziła/ił wraz z drużyną akcję promującą zdrowy tryb życia.
4. Potrafi wymienić metody i ośrodki leczenia uzależnień od nikotyny, alkoholu i narkotyków.
5. Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę na temat uzależnień, nikotynizmu, alkoholizmu oraz narkotyków w codziennym postępowaniu i kontaktach z innymi ludźmi.

Mistrzyni ręcznych robótek/mistrz ręcznych robótek **

1. Wykonała/ał różne prace: na drutach lub na maszynie dziewiarskiej lub splotła/splótł makramę wg własnego wzoru.
2. Przedstawiła/ił na zbiórce zastępu lub drużyny własnoręcznie wykonane prace.
3. Zorganizowała/ał w drużynie (szczepie lub w szkole) wystawę robótek ręcznych, zapraszając na nią znanych w okolicy mistrzów i mistrzynie.
4. Nauczyła/ył młodszych wykonania prostych makram.

Igiełka *
1. Wykonała/ał drobne prace: przyszyła/ył guziki do koszuli, obrębiła/ił chusteczkę, naszyła/ył łatę na spodnie, zacerowała/ał dziurę w swetrze.
2. Uszyła/ył ręcznie lub na maszynie drobny przedmiot, np. łapki do garnków, kieszeń na grzebienie w łazience, fartuszek kuchenny, worek na kapcie.
3. Wyszyła/ył swój monogram lub znaczek sprawności na rękawie munduru.

Krawcowa/krawiec **
1. Rozróżniła/ił podstawowe rodzaje tkanin: bawełna, wełna, jedwab, sztuczne tworzywa.
2. Nauczyła/ył się szyć na maszynie. Uszyła/ył wg gotowego wykroju spódnicę lub szorty, zaobrębiła/ił obrus, wszyła/ył suwak, uszyła/ył poszewkę na poduszkę.
3. Nauczyła/ył się konserwować maszynę do szycia.
4. Uszyła/ył chusty dla drużyny lub zastępu.

Mistrzyni igły/mistrz igły ***
1. Zaprezentowała/ał własny styl ubierania się, szyjąc samodzielnie lub adaptując gotowe ubrania do własnych potrzeb.
2. Uszyła/ył samodzielnie bluzkę, mundur, szorty lub spodnie, pobierając uprzednio miarę i przygotowując wykrój.
3. Zorganizowała/ał pokaz mody na zbiórce, wykorzystując ubrania członków zastępu i posługując się aktualnymi żurnalami.
4. Przeprowadziła/ił w drużynie naukę podstaw szycia ręcznego.

Projektantka mody/projektant mody **
1. Wymieniła/ił nazwiska kilku projektantów mody polskich i zagranicznych oraz znane domy mody w Polsce.
2. Czyta systematycznie czasopisma prezentujące aktualne trendy w modzie.
3. Przedstawiła/ił swoje zbiory projektów ubrań i wykrojów.
4. Przedstawiła/il zaprojektowany samodzielnie strój na zbiórce zastępu lub drużyny.
5. Dobrała/ał dodatki do 4 różnych ubrań: do szkoły (pracy), na bal, na wycieczkę, na ważne spotkanie. Przedstawiła/ił w zastępie sposoby doboru dodatków do konkretnych zestawów ubrań.

Rowerzystka/rowerzysta *
1. Potrafi jeździć na rowerze.
2. Zdobyła/ył kartę rowerową.
3. Konserwowała/ał rower przed i po wycieczce.
4. Uczestniczyła/ył w trzech całodniowych wycieczkach rowerowych.

Cyklista **
1. Zna zasady bezpiecznego poruszania się pieszych i rowerzystów po drogach.
2. Zna budowę i potrafi konserwować rower. Potrafi zmienić dętkę.
3. Brała/ał udział w kilku wycieczkach rowerowych.
4. Wie, jaka jest różnica pomiędzy wymijaniem, omijaniem i wyprzedzaniem oraz zna zasady pierwszeństwa przejazdu (m.in. na skrzyżowaniach). Poznała/ał 10 znaków poziomych (na jezdni) i pokazała/ał je zastępowi podczas wycieczki po mieście.
5. Wykonała/ał planszę z podstawowymi znakami drogowymi obejmującymi: 10 znaków ostrzegawczych, 10 zakazu, 12 nakazu i 10 informacyjnych wraz z podpisami. Wytłumaczyła/ył ich znaczenie na zbiórce zastępu.

Znawczyni ruchu drogowego/znawca ruchu drogowego ***
1. W okresie próby systematycznie pełniła/ił służbę ruchu w miejscach i przy okazjach tego wymagających.
2. Uczestniczyła/ył w spotkaniu z policjantem na temat bezpieczeństwa na drogach i obowiązujących przepisów.
3. Zorganizowała/ał wraz z zastępem zawody na rowerowym torze przeszkód lub w miasteczku ruchu drogowego, popularyzując w ten sposób obowiązujące przepisy w drużynie, szczepie, szkole.
4. Zorganizowała/ał dla zuchów pokaz prawidłowego poruszania się po drogach, połączony z konkursem.

Kolekcjonerka/kolekcjoner ***
1. Posiada własne zbiory.
2. Opracowała/ał system katalogowania własnych zbiorów i posługuje się nim, uzupełniając swoją kolekcję.
3. Skompletowała/ał biblioteczkę specjalistyczną i utrzymuje kontakty z innymi kolekcjonerami o podobnym hobby.
4. Zorganizowała/ał wystawę swoich eksponatów.

Strażniczka bezpieczeństwa/strażnik bezpieczeństwa **

1. Zapoznała/ał się, wspólnie z osobą dorosłą, ze stanem technicznym maszyn używanych w gospodarstwie.
2. Spisała/ał, jakich napraw należy dokonać, aby wszystkie urządzenia były bezpieczne. Wnioski przedstawiła/ił osobie dorosłej.
3. Zapoznała/ał się ze znakami oznaczającymi niebezpieczne narzędzia, miejsca oraz czynności.
4. Przygotowała/ał i przedstawiła/ił na zbiórce drużyny zasady bezpiecznego posługiwania się sprzętem w gospodarstwie .


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Mafeking Strona Główna -> Sprawności Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group

Theme xand created by spleen & Emule.
Regulamin